01.09.2023

25 medicinstuderende på Psykiatrifaglig Sommerskole

I uge 34 var 25 medicinstuderende på Psykiatrifaglig Sommerskole! Her bød AUH Psykiatrien velkommen til en uge, hvor de studerende blev præsenteret for de forskellige psykiatriske specialer – både fra et teoretisk perspektiv og fra patienter.

Men hvad har det givet de studerende at være på sommerskole i psykiatri? Det kan du blive klogere på her, når tre deltagere fortæller om Vi har snakket med tre af de medicinstuderende, som har deltaget i ugen og hørt dem om, hvad det har givet dem at være på Psykiatrisk Sommerskole for Medicinstuderende.

Patientfortællingerne gjorde forskellen

En af de ting, som de studerende virkelig satte pris på ved årets sommerskole var koblingen af teori og praktisk. Når man spurgte medicinstuderende Cecilie, som skal starte på sit 10. semester, om, hvad det bedste havde været:

Patienterne. Den fortælling, de kommer med og det indblik, de kan give. Det med, at vi først får knyttet nogle ord til sygdommen for så bagefter at se, at man faktisk kan fx se de autistiske træk, som vi lige har hørt om hos patienten.

Cecilie, medicinstuderende på 10. semester

Selvom Cecilie ikke nødvendigvis ønsker at blive psykiater, er hun blevet åben for at udforske området mere. Hun er ikke afvisende overfor at tage en introstilling hos Psykiatrien.

Cecilie fortæller også, at hun nu ser vigtigheden i, at alle får en god introduktion til psykiatrien og alle dets specialer. Det er en af grundene til, at hun vil anbefale andre til at tage på Sommerskole for Medicinstuderende:

Man skal tage på sommerskole for at møde patienterne. Når vi er i klinik, er det ikke alle typer patienter, vi møder. Det kan være, at man kommer på en afdeling for depression og angst, men hvad så med dem, som har skizofreni? Og dem med OCD? Dem møder vi ikke.

Cecilie, medicinstuderende på 10. semester

Psykiatri fylder meget i vores arbejde

Medicinstuderende Lou, der forbereder sig til sit 11. semester på medicinstudiet, fortalte, at den tid, hun tidligere havde brugt på psykiatri, ikke var tilstrækkelig til at forberede hende til det kliniske arbejde, hvor psykiske sygdomme spiller en betydelig rolle.

Jeg har haft psykiatri undervisning og også været i klinik, og i den forbindelse både blevet lidt mere interesseret i psykiatri, men også en lille smule skræmt. Jeg havde derfor brug for både at blive lidt bedre klædt på til psykiatri og få mere teoretisk viden.

Lou, medicinstuderende på 11. semester

Lou fortæller, at det var særligt de mange cases og patienthistorier, som har været med til at ændre hendes lidt skræmte syn på Psykiatrien. Det fungerer godt, at vi først har fået en teoretisk gennemgang - og derefter ser en patient sammen med en læge. På den måde får vi koblet teori og praksis og har mulighed for at stille spørgsmål.

Spurgte man Lou før sommerskolen, så havde hun ikke forstillet sig at søge en introstilling i Psykiatrien, men det overvejer hun nu.

Inddragelsen i undervisningen

For medicinstuderende Clara, som skal til at begynde på 10. semester, var sommerskolen en oplagt mulighed for at få en blid introduktion til psykiatri. Psykiatri er nemlig på skemaet på 10. semester.

Det fedeste har nok været, at vi er blevet inddraget så meget i undervisningen. Også patientfortællingerne. Jeg tror, at det er de to ting, det gør, at sommerskolens skiller lidt ud fra den undervisning, vi ellers får.

Clara, medicinstuderende på 10. semester

Selvom det har været en uge på studiebænken, har det været med en anden undervisningsform, og det har givet mulighed for at lære og høre fra patienterne selv. Også har det også bare været vildt hyggeligt, fortæller Clara.

Sommerskole for Medicinstuderende

Deltager: Alle medicinstuderende

Hvornår: Afholdes hver sommer i uge 34

Oplæg om: Karrieremuligheder, retspsykiatri, skizofreni, ADHD, angst, OCD, psykiatrisk interview, patientfortællinger og meget mere.

Læs mere og hold øje med næste sommerskole