24.06.2025

Kl. 06.00: Vækkeuret ringer
Jeg står op sammen med min mand og vores børn. Efter morgenmaden og når taskerne er pakket, gør vi os klar til at komme ud af døren.



Kl. 06.45: Cykler afsted til arbejde
Jeg elsker den stille stund på cyklen. Her lader jeg tankerne finde ro og omstiller mig til dagens opgaver. Jeg ser frem til en ny arbejdsdag og glæder mig over, at mit job giver mig så meget variation. Hver dag er forskellig – nogle opgaver er planlagte, mens andre dukker op spontant; Som de akutte problemstillinger, der opstår i løbet af dagen.


Jeg holder virkelig af mit arbejde i psykiatrien og har ikke forladt specialet, siden jeg startede som afløser på et sengeafsnit i Regionspsykiatrien Randers for 15 år siden.

Det, jeg sætter mest pris på, er arbejdet med patienterne – både direkte og indirekte. Det er svært at beskrive, men hver dag føler jeg, at jeg gør en forskel for de mennesker, jeg møder. Uanset hvordan min dag ser ud, har jeg en følelse af at være en del af noget vigtigt.



Kl. 07.00: Ankommer på arbejde
Jeg møder ind på mit kontor, som jeg deler med en kollega. Jeg får sagt godmorgen til nogle af mine kollegaer, og vi udveksler hurtigt et par ord.

Normalt plejer vi at have morgenmøde i psykose-teamet, som jeg er en del af, men i denne periode er det sat på pause. I stedet afholder vi ugentlige teammøder som en del af implementeringen af OPUS i Randers. OPUS er et behandlingstilbud for patienter med skizofreni.


Derefter besvarer jeg mails. Jeg danner mig et overblik over dagens opgaver og ser, om der er opstået nogle uforudsete opgaver, der skal prioriteres.


Susanne Olesen.jpg


Kl. 08.00: Teammøde i OPUS-tilbuddet
Jeg er teamkoordinator for OPUS-tilbuddet og derfor er det mig, der leder mødet og har forberedt dagsordenen.


Til mødet deltager vi fra forskellige faggrupper – blandt andet ergoterapeut, psykolog, læge og sygeplejersker. Det tværfaglige samarbejde er en vigtig del af vores indsats, og det er altid givende at samle perspektiverne fra de forskellige professioner.


I dag har vi særligt fokus på samarbejdsaftalen, der er udarbejdet i forhold til arbejdsgangene omkring visitation til OPUS-tilbuddet - og ikke mindst, hvordan vi sikrer en god og tryg overgang for patienten, når OPUS-forløbet afsluttes, og vedkommende skal overgå til et andet team.



Kl. 09.00-10.45: Vejledning af sygeplejestuderende
Efter mødet går jeg videre til en helt anden, men spændende, arbejdsopgave. Jeg er klinisk vejleder for sygeplejestuderende i Klinik 2. Det betyder, at jeg har ansvaret for at sikre et godt og trygt læringsmiljø for de studerende og støtte dem i deres faglige udvikling.


I dag har jeg individuel vejledning med en af de sygeplejestuderende i klinikken. Det er en opgave, jeg virkelig sætter pris på, fordi de studerende ofte kommer med nysgerrige og reflekterede spørgsmål, som vi sammen dykker ned i. Sammen reflekterer vi over deres møder med patienterne, og jeg hjælper dem med at koble teori til praksis.


Jeg ser det som en vigtig del af mit arbejde – ikke kun for de studerende, men også for patienterne. De studerende er vores kommende kollegaer i sundhedsvæsenet, og det er afgørende, at de bliver klædt godt på til at arbejde med psykiatriske patienter. På den måde kan vi sikre, at patienterne får den bedst mulige behandling – både i psykiatrien og i deres møde med sundhedsvæsenet generelt.

Jeg ser det som en vigtig del af mit arbejde at vejlede studerende - De er vores kommende kollegaer i sundhedsvæsenet, og det er afgørende, at de bliver klædt godt på til at arbejde med psykiatriske patienter. 

Kl. 10.45 - 12.00: Behandlersamtale
Jeg finder en kort pause til at forberede mig til dagens næste arbejdsopgave. Det giver mig et øjeblik til at omstille mig efter en travl – men også meget spændende – formiddag.


Næste opgave er en behandlersamtale med en patient, som jeg har haft kontakt med over en længere periode. Patienten er visiteret til OPUS-tilbuddet efter en nylig skizofrenidiagnose. Min kollega og jeg har ugentlige samtaler med ham, hvor vi vurderer hans tilstand og yder støtte.
Som en del af min forberedelse til vores samtale læser jeg det seneste journalnotat, så jeg kan tage udgangspunkt i sidste samtale og sikre kontinuitet i forløbet.


Samtalen forløber som håbet. Patienten rapporterer bedring og er tilfreds med, at en sygeplejerskestuderende nu er tilkoblet for at yde støtte. De arbejder sammen på at finde mere struktur og indhold i patientens hverdag.

 

Det, jeg sætter mest pris på, er arbejdet med patienterne – både direkte og indirekte. Det er svært at beskrive, men hver dag føler jeg, at jeg gør en forskel for de mennesker, jeg møder.

Kl. 12.00: Frokost med mine kollegaer

Det er virkelig vigtigt at få tid til at ses med sine kollegaer, både til sparring og for et godt grin. Det giver energi og styrker samarbejdet, når vi tager en pause sammen.



Kl. 12.30: Online møde med Skizofreni Kohorte-teamet i Region Midtjylland.

Dette er et forskningsprojekt, som jeg er virkelig engageret i. Jeg har ansvaret for at rekruttere patienter til projektet og indsamle data fra dem, der ønsker at deltage. Det er en opgave, der betyder meget for mig, da jeg ved, hvor vigtigt det er at få den rette viden om skizofreni.

Projektet har ambitionen om at blive verdens største studie af skizofreni, og selvom det er en imponerende størrelse, er det for mig ikke størrelsen, der tæller. Det er derimod den viden, vi kan opnå – viden, der kan gøre en konkret forskel for patienterne. Det er netop derfor, det giver så god mening for mig at være en del af dette forskningsprojekt.

I dag havde vi fokus på det nye forskningsprojekt, hvor de undersøger, hvordan hjernen omsætter energi hos personer med skizofreni. Vi har en deltager med fra Randers, så vi brugte lidt tid på at koordinere det praktiske omkring det. Derudover snakkede vi om, hvordan det går rundt omkring i regionen – og delte lidt erfaringer om de udfordringer, man måske står med ude i klinikkerne.



Kl. 13.00 - 14.30: Psykoedukationsgruppe
Jeg forbereder mig til psykoedukationsgruppen sammen med mine kollegaer. Det er en opgave, jeg altid ser frem til, fordi vi sammen kan skabe et læringsmiljø, hvor patienterne får vigtige redskaber til at håndtere deres situation. Det føles virkelig givende at arbejde tæt sammen med kollegaerne for at gøre denne proces så meningsfuld og støttende som muligt for deltagerne.


I dag havde vi fornøjelsen af at have vores socialrådgiver, Hani, med i gruppen. Emnet var social indsats, og det er altid værdifuldt for patienterne at få indsigt i, hvordan beskæftigelsesindsatsen fungerer. For mange er det ikke altid klart, hvordan processen forløber, så det er godt at kunne give dem denne viden.



Kl. 14.30-15.00 - Afrunding
Jeg tager tid til at dokumentere og reflektere over dagens opgaver, inden jeg vender hjem til min familie.

Det er vigtigt for mig at få afsluttet dagens opgaver ordentligt, så jeg ved, at patienterne har fået den hjælp, de havde brug for i dag.