Som forælder til et psykisk syg barn, skal du pludselig forholde dig til en række nye og ukendte ting i din hverdag.

Du kan let føle dig presset både hvad angår dit arbejde, familie og det sociale liv.

En sådan situation kan betegnes som en krise og det vil give dig mange forskellige reaktioner og følelser. 

Følelserne kan være:

  • Chok og benægtelse af, at det rammer vores familie
  • Frustrationer, afmagt og fortvivlelse over, at det er mit barn
  • Frygt for at miste kontrollen over dig selv og situationen

Det er vigtigt, at du tager ansvar for dig selv, for barnet har brug for, at du har overskud til at løse problemer og takle konflikter.

Ligeledes er det godt engang imellem at flytte fokus væk fra det psykisk syge barn og kunne koncentrere sig om andre ting som kan gavne familielivet og barnet.

Sig til og fra og sæt grænser for barnet, selvom du synes, det er svært i situationen, måske er det bedst for barnet.

Det er derfor vigtigt at du forsøger at

  • Tænke positivt om situationen og se løsninger
  • Lære dine stresssignaler at kende og tage styringen over dem
  • Få struktur i din hverdag, det giver overblik
  • Skrive dine tanker ned, lav huskesedler, det mindsker stress
  • Spise sundt og få frisk luft og motion, det giver overskud
  • Sørge for at få din nattesøvn

Selvom det kan være svært, er det vigtigt at kunne betro sig til andre om de følelser du har.

Find sammen med andre i samme situation som dig og skab dig et netværk. Kontakt evt. Bedre Psykiatri for at høre, om der er netværk i nærheden af dig.

Brug familie, venner og netværk og vær åben om det der foregår i familien.

Har du brug for rådgivning og en snak - se her!

Søg viden om de problemstillinger dit barn har, på den måde mindskes din frygt og angst for fremtiden. Se yderligere gode råd til hvordan du takler din situation.