Overskrift1-2.png

Der er meget, som hver enkelt af os kan gøre for at hjælpe hinanden gennem Coronakrisen.

Vi ved på nuværende tidspunkt ikke, om coronasituationen vil påvirke børn og unges mentale helbred, men vi tror, ​​at det kan. Vi ønsker at gøre alt, hvad vi kan for at forhindre, at dette sker. Derfor giver vi på denne side klare, enkle råd til alle dem, der støtter børn og unge - også til børn og unge selv.

Der er meget, som hver enkelt af os kan gøre for at støtte trivslen for dem i vores liv, herunder børn og unge, der allerede kan være sårbare eller lider af psykiske vanskeligheder.

Materialer

  • Corona virus og OCD - vejledning (Word-format)

    Nogle børn og unge kan opleve en betydelig forværring af deres angst og bekymringstendens. Dette gælder også børn og unge med OCD. Find råd og anvisninger ift. børn og unge med OCD i denne vejledning.


 

Gode råd til børn og unge

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Gode råd til forældre

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Gode råd til forældre, som har børn med ADHD

Gå ind på adressen øverst på siden for at se videoen.

Angst

Når bekymringer tager overhånd – børn og unge med angst

Det er normalt for mennesker at kunne bekymre sig og blive bange. Det sker naturligt, fordi vi tænker over det, der sker i os og omkring os. Når vi er bange, oplever vi ubehagelige følelser.

Vores følelser er vigtige, fordi de vil fortælle os noget. Følelsen af frygt fortæller os, at vi skal passe på, hvis vi fx ser, at et stort træ er ved at vælte på vejen foran os. Følelsen af frygt får os til komme væk fra faren. Det er en normal reaktion.

Hvad betyder angst?

Angst er en stærkt skræmmende oplevelse af at være bange. Angst giver ubehag i kroppen som fx hjertebanken, kvalme, rysten, ondt i maven, panikanfald eller svimmelhed.

Angst medfører bekymrende tanker, der er svære at stoppe igen. Nogle børn og unge har store bekymringer for bestemte ting som fx at klare sig godt i skolen, være en god ven, hvordan andre tænker om en, gå alene ud, mørke, blive afvist, klimaforandringer, coronaepidemi og meget mere.

Angst er en reaktion på, at man oplever at miste kontrollen med noget.

Fakta om angst

  • Angst er ikke noget, man behøver finde sig i
  • Angst er meget ubehagelig men heldigvis ikke farlig
  • Angst kender de fleste mennesker til
  • At tale om angsten og få ro på tankerne nedsætter ubehaget
  • Angst har tendens til at skabe katastrofetanker, der ofte overgår virkeligheden
  • Angst forsvinder igen

Tips til hvordan man kan hjælpe sig selv med angst

  1. Fortæl om dine bekymringer til dine forældre, en anden voksen eller en god ven.

  2. Gør som du plejer og fortsæt dine normale rutiner og aktiviteter i hverdagen.

  3. Lav en god plan for aktiviteter, når du har fri og ikke er i skole.

  4. Afled dine tanker fra angsten. Lav en plan over forskellige ting du kan lave, hvis angsten kommer.

  5. Brug sund fornuft, når du går på digitale medier. Undgå at opsøge skræmmende indhold. Tal med dine forældre eller anden voksen, hvis du modtager skræmmende indhold gennem digitale medier.

  6. Prøv om du kan finde en mere beroligende tanke, som du kan sætte i stedet for angsttanken. Du kan ved at snakke med fx dine forældre eller en ven få ideer om mindre skæmmende måder at tænke om dit problem. Skriv den nye tanke på et stykke papir, så du husker den, når du får brug for den. Det her tip er lidt sværere og kræver lidt øvelse. Men hvis du har mod på det, så giv det en chance og prøv det af.

Hvis intet hjælper

Hvis du oplever vedvarende og funktionshæmmende angst og ikke får det bedre, er det altid muligt at søge professionel hjælp gennem din egen læge.